Warsztat » Forum

[Programowanie grafiki] BlitzBasic i inne - jest sens?

Oct 30, 2005 | Quavitor |
34 wypowiedzi na 3 stronach:
1 2 3
Quavitor
Oct 30, 2005

BlitzBasic i inne - jest sens?

Witam.

Moje pytanie jest takie: czy w ogóle warto spojrzeć na BlitzBasic-i i produkty podobne, czy lepiej od razu wsiąść się za engine/bibliotekę? Czy BB są tylko stratą czasu który można spożytkować lepiej np. ucząc się Irrlichta? ??? Czy "umiejętności" zdobyte przy ich wykorzystywaniu później do czegoś się mogą przydać?
kaczorex
Oct 31, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Jest sens. Mimo powszechnych wierzeń Blitzy są potężnymi językami. Ba, tu nawet łatwiej jest wszystko optymalizować niż w C++, a i możliwości są takie same. Warto. Polecam stronę http://icc.webd.pl ;)
Syriusz
Oct 31, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Moim zdaniem jeśli chcesz się uczyć programowania na serio to wybierz opcje nr 2(engine/biblioteka, no i wcześniej powinieneś się nauczyć jakiegoś języka programowania(czyt C++) :)). BB - hm, na pewno coś z niego wyniesiesz, podstawy programowania i zarządzania grafiką. Ale czy warto się tego uczyć? Osobiście radziłbym dać sobie z nim spokój...
Vuler
Oct 31, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Muszę tutaj wspomnieć o DarkGDK. Jest to w przepisany silnik DarkBasica na C++, wszystkie funkcje są takie same jak DB. W dodatku jest on bardzo prosty w użyciu. http://gdk.thegamecreators.com/
steffan
Oct 31, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

A ja tak od siebie dodam iż szczerze polecam zabawę z Blitz 3d. Jest to wspaniała rzecz zarówno dla początkujących jak i dla tych którzy chcą sobie łatwo i szybko dorobić chociażby u Playa  :)
szafir_74
Nov 1, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Hmmm...zależy jakie podejście będziesz miał w przyszłości do programowania, czy nauka programowania przełoży się na coś poważniejszego czy też chcesz się dobrze pobawić poznając tajniki tworzenia czegoś z niczego ;)

Dobrą metodą na poznanie języków programowania jest sprawdzenie ich podstawowych możliwości. Ja coś takiego w swoim przypadku zrobiłem. Spróbowałem swoich możliwości w takich językach jak C++, Delphi i BlitzMax, w każdym potrafiłem napisać prostą grę ( w Delphi dodatkowo notatnik :) ). Przyznać szczerze muszę że najbardziej przypadł mi do gustu BlitzMax, poznanie i zastosowanie w nim wbudowanych funkcji graficznych (2D) zajmuje godzinę. Jeśli zna się podstawy programowania (ogólne, nie koniecznie związane z konkretnym językiem) prostą grę można napisać w kilka godzin.
BlitzMax daje też szerokie możliwości jeśli chodzi o silniki graficzne, wspomniany przez Ciebie IrrLicht, zawsze w najnowszej wersji, jest obsługiwany przez BMax. Odpowiednie warppery są też dla TrueVision3D, Impact3D, Leadwerks, czy Dreamotion3D (ostatni polecam bo jest bardzo prosty w użyciu, działa na directx9) i pewnie jeszcze inne.
Ciekawą rzeczą jest prędkość BMaxa, jest w zupełności wystarczająca dla amatorskich czy nawet półprofesjonalnych produkcji, zresztą, można zassać sobie IrrLichta i po uruchamiać przykłady a potem porównać prędkość przykładów skompilowanych pod BMax.
Mógł bym wymienić wieeele innych rzeczy przez które polubiłem BlitzMaxa, ale to możesz poznać sam.
I niech nikt nie zadaje pytań w Blitz3D lub BlitzMax + silnik graficzny da się napisać takie gry jak Crysis czy Wiedźmina bo one są tak bzdurne że aż żal się słucha, ale jak ktoś się zapyta czy da się w tym zrobić gierki takie jak można znaleźć na BigFishGames.com to powiem tak! Jak najbardziej (i kto wie ile tam jest gierek napisanych właśnie w BlitzMax czy Blitz3D). A powiem lepiej, na takich gierkach da się zarobić i to czasami całkiem nieźle.

To tyle z mojej strony. Chwaliłem Blitz bo jestem już z nim 5 lat. Moi koledzy programujący w Blitz zarabiają na swoich programach pieniądze, ja traktuję go jako hobby, relaks, wyzwanie.

Dlaczego wybrałem Blitz? Bo ułatwił mi to co lubię robić - tworzyć programy.
wyszo
Nov 1, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Tak sobie czytam co tu piszecie i mam kilka pytań (mam nadzieję, że autor wątku się nie obrazi).

Sam nigdy się specjalnie nie interesowałem takimi bajerami jak BlitzMax, Blitz 3D, itp (uważam że jeśli ktoś ma problemy z pisaniem gier w 'poważnych' językach, to prędzej czy później nauka tego typu rzeczy odbije mu się czkawką, bo okaże się że jest za słaby żeby napisać coś bardziej zaawansowanego). Z tego co rozumiem są to po prostu kompilowane języki, do których napisane są wygodne wrappery popularnych silników i bibliotek. Jaka jest zaleta ich używania? Bo ja widzę wadę - na pewno jest mniej silników i bibliotek, które się z tym integrują. Jakie są plusy? Łatwość obsługi? W czym przejawia się ta łatwość? Bo chyba nie tylko w tym, że składnia ma przypominać BASICa (inaczej używanie tego byłoby bez sensu). A może wszystkie te Blitzy to po prostu zwykła maszynka do zarabiania pieniędzy na ludziach, których przeraziły grubości książek dotyczących choćby C++?
szafir_74
Nov 2, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Wyszo, jeśli komuś wystarcza żaglówka to dlaczego namawiasz go na jacht ;) ? A jeśli jachtem będzie pływał niemrawo i bez wiary w dopłynięcie do jakiegoś sensownego portu?

A może bardziej liczy się umiejętność pływania niż to na czym się pływa :) ?

Ktoś mi kiedyś powiedział "ty tyle umiesz, dlaczego nie programujesz w c++ lub c#", ja mu na to: a po co mam programować w c++, nigdy nie miałem aspiracji zostawać profesjonalnym programistą. Dla mnie zawsze liczyła się dobra zabawa i przyjemność z tego płynąca a właśnie BlitzMax dał mi tą przyjemność :)

Ale co tam, każdy niech robi jak chce, ktoś się pytał, ktoś dostał odpowiedź.

Ciekawostka, piszę właśnie program użytkowy dla mojej firmy w BlitzMax, konkretnie program ma służyć do prowadzenia rozliczeń, wypłat i statystyk w systemie pracy akordowej, czyli taka bardziej ukierunkowana pod pewien typ danych baza. Wynegocjowałem 5tyś zł. [czas programowania ok. 2 miesięcy). Warto jednak było jednak poznać BlitzMax.
wyszo
Oct 31, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Cytat:

Wyszo, jeśli komuś wystarcza żaglówka to dlaczego namawiasz go na jacht ;) ? A jeśli jachtem będzie pływał niemrawo i bez wiary w dopłynięcie do jakiegoś sensownego portu?

A może bardziej liczy się umiejętność pływania niż to na czym się pływa :) ?

Ktoś mi kiedyś powiedział "ty tyle umiesz, dlaczego nie programujesz w c++ lub c#", ja mu na to: a po co mam programować w c++, nigdy nie miałem aspiracji zostawać profesjonalnym programistą. Dla mnie zawsze liczyła się dobra zabawa i przyjemność z tego płynąca a właśnie BlitzMax dał mi tą przyjemność :)


Rozumiem, ale mnie interesuje bardziej w drugą stronę - czy ktoś kto powiedzmy dobrze orientuje się w C++ czy C# odczułby jakąkolwiek korzyść z przesiadki na BlitzMax'a czy Blitz 3d? Pytam bo po prostu jestem ciekaw - nie po raz pierwszy widzę, że ludzie cenią te narzędzia. Więc pytanie brzmi - czy ktoś są one przeznaczone jedynie dla tych raczej początkujących?
yfan
Oct 31, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Wyszo, mówisz jak typowy "wymiatacz z warsztatu" :). Takie proste języki są właśnie dla każdego, kto chce zrobić grę, a nie babrać się w technikalia. W Blitzu, czy w Dark Basicu jesteś w stanie zrobić grę w tydzień nauki od zera. To jest super. Nie męcząc się z najprostszymi rzeczami, możesz skupić się na gameplay'u.

Często grywam w przeróżne gierki z Game Makera i możecie nazywać to klikaczem, ale na Warsztacie nie spotyka się produkcji tak wypolerowanych i tak grywalnych.
szafir_74
Nov 1, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Cytat:
Rozumiem, ale mnie interesuje bardziej w drugą stronę - czy ktoś kto powiedzmy dobrze orientuje się w C++ czy C# odczułby jakąkolwiek korzyść z przesiadki na BlitzMax'a czy Blitz 3d? Pytam bo po prostu jestem ciekaw - nie po raz pierwszy widzę, że ludzie cenią te narzędzia. Więc pytanie brzmi - czy ktoś są one przeznaczone jedynie dla tych raczej początkujących?


Jeśli znał bym C++ lub C# to na pewno bym się nie przesiadł całkiem na Blitz czy też inny basic, ale jako jedno z narzędzi do szybkiej realizacji pomysłów to jak najbardziej.

Czy są przeznaczone dla początkujących? Myślę że tak, szczególnie BlitzPlus i Blitz3D. Trochę inaczej sprawa ma się z BlitzMax, bo chociaż można w nim pisać tak jak w pozostałych dwóch to jednak swoją moc BlitzMax pokazuje dopiero w rękach doświadczonego programisty,  dodać tu trzeba że BlitzMax jest w pełni obiektowy.

Przyznać też trzeba że rodzina Blitz jest dosyć popularna jak na basic, widać to po dynamice strony http://blitzmax.com, boleję tylko że Blitz jest tak mało popularny w Polsce, no ale wytłumaczyć to można tym że jest płatny (Blitzplus - 60$, Blitz3D - 100$, BlitzMax - 80$), a jak u nas trzeba za coś zapłacić to zaraz to traci na popularności :)
halun
Nov 1, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Cytat:

Rozumiem, ale mnie interesuje bardziej w drugą stronę - czy ktoś kto powiedzmy dobrze orientuje się w C++ czy C# odczułby jakąkolwiek korzyść z przesiadki na BlitzMax'a czy Blitz 3d? Pytam bo po prostu jestem ciekaw - nie po raz pierwszy widzę, że ludzie cenią te narzędzia. Więc pytanie brzmi - czy ktoś są one przeznaczone jedynie dla tych raczej początkujących?


To zależy od programisty, na co jest ukierunkowany, na tworzenie od zera własnego kodu, czy po prostu na pisanie gier. W moim przypadku to drugie, wcześniej dużo pisałem w C, ale już gierki na sprzedaż pisze w Blitz - dlaczego? Bo silnik nie jest zły (choć jest na poczciwym DX7), czas programowania jest o wiele krótszy, a to dla mnie kluczowa sprawa, bo sam tworzę też grafikę i zajmuję się dźwiękiem, w skrócie ze względu na większą produktywność. Często czytam też, że w tym nie da się stworzyć nic dobrego. Jak pisał wyżej szafir_74 Crysisa w tym nie napiszesz, ale nie do tego został ten język\silnik stworzony. Wystarczy wejść na oficjalną stronę http://www.blitzbasic.com/  i sprawdzić jak to naprawdę z tą "jakością" jest. Wydaje się że różnie, podobnie jak na Warsztacie, zdarzają się prawdziwe perełki. 

wyszo
Nov 2, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Ok, rozumiem - dzięki za wyjaśnienie sprawy.

[ot]
Cytat:

Wyszo, mówisz jak typowy "wymiatacz z warsztatu" :).


Błahostka, ale nie mogłem pozostawić bez komentarza.

Nie wiem ile ironii jest zawarte w słowach "wymiatacz z warsztatu" ale odpowiem tak, jakby nie było jej wcale. Nie jestem żadnym wymiataczem i jeszcze przez ładnych kilka lat z całą pewnością nie będę ;) Ale rozumiem że Twoja wypowiedź nie miała na celu zasugerowanie że jestem taką osobą, tylko pokazanie, że mój punkt widzenia na poruszane kwestie jest całkowicie nietrafiony. Dzięki :)
[/ot]
misioslaw
Nov 2, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Blitz jest dla ludzi którzy chcą i potrafią tworzyć, a nie babrać się latami w g*** jakim jest C++.
Istnieje on z tego samego powodu dla którego istnieją np. programy typu Flash czy Musix Maker.

Blitz Basic powstał na Amidze gdzie właściwie w gamedevie nie było wyboru: Piszesz w assemblerze albo wcale :) tam praktycznie nikt nie zawracał sobie głowy śmiećmi typu C czy niedajboże Pascal :D
Później powstał AMOS (też BASIC) a wraz z nim spora ilość polskich gier, może nie najdoskonalszych ale dających dużo rozrywki i zawierających sporo świeżych pomysłów.Odpowiedzią na powolność i ograniczenia AMOSA był właśnie Blitz Basic. Pamięta ktoś Skidmarks? :D
Blitz wydajnością przegania Delphi,VB i inne odmiany BASICA nie pozostając w tyle za C/C++
Ogólnie same zalety, nic tylko usiąść i tworzyć,tworzyć,tworzyć.... :)




Riddlemaster
Nov 6, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Ja powiem od siebie tak, że tego typu narzędzia poza zastosowaniem przez osoby, które jak mówi Misioslaw nie chcą się babrać w C czy innym C++, a chcą robić gry mogą być przydatne do robienia prototypów, prostych gier, czy innych 'proof of concept'. Dużo łatwiej napisać prostą gierkę, która pokaże czy nasza koncepcja na gameplay jest właściwa niż zmarnować 10x więcej czasu na to samo w C++ :) (pomijając fakt, że niektórzy w tym celu wykorzystują jeszcze inne narzędzia).
MDW
Nov 6, 2005

Odp: BlitzBasic i inne - jest sens?

Cytat:

Witam.

Moje pytanie jest takie: czy w ogóle warto spojrzeć na BlitzBasic-i i produkty podobne, czy lepiej od razu wsiąść się za engine/bibliotekę? Czy BB są tylko stratą czasu który można spożytkować lepiej np. ucząc się Irrlichta? ??? Czy "umiejętności" zdobyte przy ich wykorzystywaniu później do czegoś się mogą przydać?


Ja straciłem wiele lat (1990 - 1997) przy: Atari Basic, Turbo Basic XL, AMOS Professional (Basic na Amigę Classic), Blitz Basic (dla AmigaOS). W AMOS-ie udało mi się zrobić trzy gry i nawet je komercyjnie (wersje pudełkowe sprzedawane w sklepach) wydać w latach 1995-1997. Dzisiaj uważam, że grzebanie się w tych Basicach było największym błędem mojego życia i koszmarną stratą czasu. Gdybym miał się ponownie urodzić w tamtych czasach to brałbym się TYLKO za C i nie zawracał sobie głowy jakimiś innymi językami.

Dzisiejsze Basici wyglądają trochę inaczej niż to przez co ja przechodziłem. Mają duuuużo większe możliwości i można w nich zrobić całkiem sporo. Jednak mnie już nic by nie zmusiło do dotknięcia czegokolwiek co ma cokolwiek wspólnego z Basiciem.

To taka moja opinia z którą nie trzeba się zgadzać. :)
Strony:
1 2 3