Warsztat » Forum

[Forum] Oficjalne Warsztat FAQ

Oct 18, 2009 | Regedit |
35 wypowiedzi na 3 stronach:
1 2 3
Regedit
Oct 18, 2009

Oficjalne Warsztat FAQ

W tym temacie - http://forum.gamedev.pl/index.php/topic,3831.15.html zrodził się pomysł napisania oficjalnego, warsztatowego FAQ, czyli dokumentu z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Ta idea jest dobra i ważna, dlatego nie pozwolę jej upaść tak łatwo jak projektowi pt. "Znaczek Warsztat Poleca". Przejdźmy do konkretów. Na początek trzeba podjąć kluczowe decyzje.

Robić czy nie robić FAQ?

- Większość jest chyba za tym, żeby zrobić.
- To będzie bardzo dobre wypełnienie luki w wiedzy, która powstaje tam, gdzie początkujący przychodzą z tak elementarnymi lub tak często powtarzającymi się pytaniami, że nie tolerujemy ich tu na forum. Coś trzeba im dać w zamian.
- Inne wysoko rozwinięte społeczności, jak grupa dyskusyjna comp.lang.c++ czy forum gamedev.net mają swoje FAQ.

Oficjalne czy nieoficjalne?

Myślałem wcześniej o własnym prywatnym nieoficjalnym FAQ z moimi własnymi opiniami, ale wydaje mi się, że większość tych najważniejszych kwestii jest dość jednoznaczna i łatwo będzie opracować wspólne stanowisko.

Tłumaczymy FAQ z gamedev.net czy piszemy swoje?

- Padła propozycja, żeby zwrócić się do redakcji forum gamedev.net (http://www.gamedev.net/community/forums/) z pozwoleniem na przetłumaczenie ich FAQ, które maja do każdego działu na forum. Zgłosiło się już 2 chętnych spośród nas do tłumaczenia.
- Moim zdaniem lepiej będzie napisać własne, bo choć problemy są na całym świecie te same, to:
1. Ich FAQ jest zdecydowanie za długie. Nikt nie będzie tyle czytał albo szukał w takim gąszczu swojego pytania. Przydałoby się krótsze, z co najwyżej kilkunatoma najważniejszymi pytaniami.
2. Tam są linki do materiałów tylko po angielsku i inne informacje charakterystyczne dla ich realiów, dużo rzeczy u nas wygląda inaczej.

Czekam na wasze opinie.
Regedit
Oct 18, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Jeśli pisalibyśmy własne, oto mój wstępny projekt. Tych pytań jest tam trochę za dużo więc trzebaby zostawić tylko te ważniejsze.

Cytat:
Na każde pytanie odpowiedź krótka, a w następnej linijce dłuższa.

Problemy:
- czy objaśniać pojęcia typu "co to jest FPS/FMOD/STL"?
- czy wymieniać rzeczy typu "do dźwięku możesz użyć FMOD, Bass, OpenAL, ...",
"do klawiatury możesz użyć WinAPI, DirectInput, ..."?


Komputery, Internet, Netykieta

- Kto to jest lamer? /
  Jak nie być traktowanym jak lamer? (link do WIKI - "Jak nie lamić")
- Dlaczego zaawansowani tak nie lubią początkujących?
- Mam super pomysł na grę!
- Dlaczego programowanie gier jest tak nierozumiane?
- Czy nie lepiej zająć się tworzeniem stron WWW itp.?
- czy muszę umieć angielski? jak się go nauczyć?

Programowanie - wstęp

- Jak się robi gry?
- W jakim wieku można zacząć programować?
- Czego się uczyć? /
  Jakiego języka programowania się uczyć?
- Z jakich książek się uczyć?
- Co jest lepsze, DirectX czy OpenGL?
- Ile lat zajmuje nauka programowania?
- Czy warto iść na profil informatyczny w szkole? /
  Czy warto iść na studia informatyczne?
? Dlaczego nie powinienem pisać gry MMORPG?
? Dlaczego większość projektów nie jest dokańczana?
? Jak mogę napisać grę taką jak GTA/WoW/Cokolwiek?

Programowanie - szczegóły

- Unresolved External Symbol (link do WIKI)
- Jakie IDE jest najlepsze?
- Jak zainstalować Visual Studio?
- Co to jest biblioteka standardowa C++? /
  Czy muszę/czy warto się jej nauczyć?
- W czym pisać programy okienkowe z GUI?
- Czy warto pisać w .NET?
- W czym napisać dźwięk?
- Czy warto stosować gotowe silniki?
- Czy warto pisać pod Linuksa?
- Czy warto znać bardzo dobrze C++?
- Co to jest inżynieria oprogramowania?
- Czy warto uczyć się Windows API?
- Wskaźniki do metod obiektów / callback / delegate / event

Programowanie gier

- Gra działająca w stałym tepie
- Nic nie widać (link do WIKI)
- Obsługa plików (link do WIKI)
- Konwersja między liczbą a łańcuchem (link do WIKI)
- Jak rysować półprzezroczyste obiekty?
- Co jest lepsze, DirectX czy OpenGL? (link do WIKI)
- Jakiego programu do modeli 3D używać?
- Jakiego formatu modeli używać?
- Czy warto uczyć się programowania grafiki 2D?
- Czy warto uczyć się DirectDraw?
- Co to jest utrata urządzenia Direct3D?
coś o cieniach i oświetleniu, o shaderach
- Co muszę umieć z matematyki?
k_b
Oct 19, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Cytat:

Cytat:
Problemy:
- czy objaśniać pojęcia typu "co to jest FPS/FMOD/STL"?
- czy wymieniać rzeczy typu "do dźwięku możesz użyć FMOD, Bass, OpenAL, ...",
"do klawiatury możesz użyć WinAPI, DirectInput, ..."?


Jeśli chodzi o skróty - można po prostu dać odnośnik do Wiki Warsztatu lub Polskiej Wikipedii (w końcu tam też są wyjaśnienia tych skrótów). To drugie... sam nie wiem. Może i by to wyjaśniło sprawę kilku początkującym, ale z drugiej strony po co zaśmiecać FAQ...

//EDIT:
Tekst posta wsiąkł wcześniej w cytat, bo zapomniałem dać dwóch quote'ów :P.
Tarains
Oct 19, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Cytat:

Robić czy nie robić FAQ?

Robić! Tak jak wspomniałem - bardzo chętnie pomogę.

Cytat:

Oficjalne czy nieoficjalne?

Oficjalne, nie rozumiem idei FAQ nieoficjalnego.

Cytat:

Tłumaczymy FAQ z gamedev.net czy piszemy swoje? [...] Ich FAQ jest zdecydowanie za długie [...] Tam są linki do materiałów tylko po angielsku i inne informacje charakterystyczne dla ich realiów

Informacje charakterystyczne dla ich realiów, na przykład...? A tłumaczyć słowo w słowo nie należy, można po prostu potraktować to jako pewien fundament, samodzielnie poszukać linków do polskich materiałów, w ogóle to obrobić dostosowując do Warsztatu. Argument, że ich FAQ jest za długie do mnie nie przemawia. Gdyby inteligentnie podzielić FAQ wg. działów i zrobić taki spis treści jak u nich, łatwo byłoby znaleźć informacje. To właśnie zaproponowany przez Ciebie szablon FAQ ma tę wadę, że ciężko byłoby to przeszukiwać.

Ogólnie jestem za oddzielnymi FAQ dla poszczególnych działów, nie jednym ogólnym. Poraz kolejny deklaruję chęć pomocy. :)
Darth Veldrin
Oct 19, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Sugeruję w jakimś wątku forum lub [lepiej] na wiki umożliwić tworzenie FAQ na zasadzie kategoria -> pytanie i krótka/długa odpowiedź przez kilka-kilkanaście osób. Sądzę że każdy mógłby coś napisać, samo FAQ byłoby rozsądnie podzielone na kategorie, a i ktoś [Reg albo ktoś doświadczony w kontaktach z nowymi] mógłby pozaznaczać najważniejsze punkty i zrobić z tego FAQ 'klasyczne' - jako temat na forum. Sam też pomogę w tworzeniu - w końcu rok temu byłem totalnym newbie :)
Jako że i tak do czwartku mam zrobić 'jakiś' projekt w PHP, mogę zrobić właśnie taki system tworzenia FAQ ;)
Antrykot
Oct 20, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

A czy kiedyś nie było już takiego FAQ, bo mi sie wydaje .że na poprzednim forum (phpBB) było coś takiego. Zawsze można by to wygrzebać z cache'a googla i dopisać coś ewentualnie, zamiast tworzyć je od nowa.

/// edit

Próbowałem wygrzebać to z googla i webarchive, ale dostałem sie tylko na strone z topicami "Faq opengl, faq directX ... ", a dalej już nie bardzo idzie.
RageX
Oct 20, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

- Jak się robi gry?
- W jakim wieku można zacząć programować?
- Czego się uczyć? /
  Jakiego języka programowania się uczyć?
- Z jakich książek się uczyć?
- Co jest lepsze, DirectX czy OpenGL?
- Ile lat zajmuje nauka programowania?
- Czy warto iść na profil informatyczny w szkole? /
  Czy warto iść na studia informatyczne?

To już poradnik, a nie faq. W sensie odpowiedzi na te pytania będą zawsze różne, miliardy odpowiedzi.
Wiele, tu takich pytań.
Poza tym mam jedną obawę. Konstrukcja niektórych pytań - odpowiedzi, wymagałaby odświeżania. W sensie, lepiej unikać takich pytań, odpowiedzi które moga stać się technicznie przestarzałe, powiedzmy za tydzień.
Riddlemaster
Oct 20, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Za tydzień, żadna z odpowiedzi nie stanie się przestarzała. Zresztą nie wiele takich będzie - algorytmy się nie zmieniają (co najwyżej API, ale poprawienie kilku zdań to znowu nie aż tak wiele raz na te kilkanaście miesięcy).
I pytanie zaproponowane przez Rega podchodzą jednak z definicji pod FAQ (frequently itd.), bo się bardzo często pojawiają.

IMO przydałyby się też pytania:
- czy warto projektować grę, zanim zacznie się ją pisać?
- czy powinienem zacząć od grafiki 3D czy 2D?
- coś o mapach z kafli, bo też sporo pytań na ten temat jest
- jak działają kolizje w 2D?
- kto jest moim najlepszym przyjacielem? odp: google ;)
Steel_Eagle
Oct 20, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Jestem jak najbardziej za i chętnie pomogę :)

Tak jak ktoś już wspomniał dobrym pomysłem byłoby podzielenie faq na działy i ułożyć je zgodnie z tokiem nauczania, tak żeby faq mogło w pewnym stopniu stanowić dobre źródło do samodzielnej nauki. Takie rozbudowanie Megatutorialu Xiona może? ;)
Steel_Eagle
Sep 14, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

bump! No i co z tym? Jakos cicho sie zrobilo...
Tarains
Sep 16, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Cytat:

bump! No i co z tym? Jakos cicho sie zrobilo...


Osoby zainteresowane FAQ wypowiedziały się co na ten temat sądzą, zabrakło "punktu spornego", nie było się o co kłócić (jak na przykład w przypadku znaczka) - zabrakło tego paliwa wydłużającego czas egzystencji i temat upadł szybciej niż zrobiłby to prowokując najpierw długą dyskusję o charakterze czysto teoretycznym. ;)

[Naiwność] A może nie? [/Naiwność]
Riddlemaster
Sep 16, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Cytat:
[Naiwność] A może nie? [/Naiwność]

Mam nadzieję, że nie. Szczerze mówiąc możnaby zrobić ankietę, czy robimy nasze faq czy kontaktujemy się np. z gamedev.net z pytaniem czy możemy ichnie wykorzystać. Na nasze potrzeby co prawda tak wielkie jak oni mają chyba nie jest potrzebne, ale kiedyś się może przydać.
Tarains
Sep 17, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Cytat:

Cytat:
[Naiwność] A może nie? [/Naiwność]

Mam nadzieję, że nie. Szczerze mówiąc możnaby zrobić ankietę, czy robimy nasze faq czy kontaktujemy się np. z gamedev.net z pytaniem czy możemy ichnie wykorzystać.


Jedno nie przeczy drugiemu. Tak jak wspomniałem można zrobić "nasze" FAQ opierając się częściowo na tym z GameDev.net. Może zamiast dodatkowego upewniania się i rozważania zaczniemy coś robić?

Reg - czy Twoja "nieaktywność" ostatnio w tym wątku oznacza konsternację małym zainteresowaniem wątkiem, porzucenie pomysłu czy przygotowywanie już czegoś samodzielnie? :) Mamy odnieść się do Twojego "wstępnego projektu"? Skonkretyzować własne propozycje w podobny sposób?
Charibo
Sep 18, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Czy ktos napisal do kogos z gamedev.net a'propos tlumaczenia tego FAQ? Jesli nie, to dzisiaj wieczorem ja to zrobie.
Tarains
Sep 18, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Problem w tym, że tam FAQ każdego działu ma osobnego moderatora.

EDIT: I co? Zrobiłeś coś?
Regedit
Sep 23, 2009

Odp: Oficjalne Warsztat FAQ

Kodzę coś... Dzisiaj kończę i robię wielką premierę :) Zależnie od tego jak będę się czuł od dziś albo od jutra bez reszty poświęcę się sprawie FAQ :)

Skoro nie tłumaczymy słowo w słowo FAQ z gamedev.net tylko co najwyżej się na nim trochę wzorujemy, to myślę, że pytanie o pozwolenie nie jest potrzebne.

Metodami demokratycznymi daleko z tym nie zajdziemy. Zaprojektuję FAQ (ułożę konkretną propozycję listy pytań i wypiszę ogólne założenia dokumentu), potem poddam to pod dyksusję (albo może lepiej skonsultuję z co niektórymi zaufanymi osobami), potem napiszę odpowiedzi, znowu skonsultuję / dam do poprawy itd., ale na pewno nie będziemy tu publicznie omawiali każdego drobiazgu.
Strony:
1 2 3